Vermageren, gewicht verliezen

Vermageren, gewicht verliezen

Overgewicht ontstaat wanneer we méér energie innemen dan we verbruiken. Wie wil vermageren, moet dus zorgen dat hij méér energie verbruikt dan wordt aangevoerd.

Vermageren kan op twee manieren: door minder te eten, en door méér te bewegen. De combinatie van sporten en diëten is wellicht de meest doeltreffende en gezonde manier om te vermageren.

 

Vermageren

"Ieder pondje gaat door het mondje" zo zegt het spreekwoord. Waarmee gesuggereerd wordt dat overtollig vet uitsluitend te wijten is aan onbedwingbare gulzigheid en overdadig schransen.

Maar is dat wel zo ? Wie meer energie (calorieën) inneemt dan hij verbruikt, stapelt vetten op. Wanneer deze situatie jarenlang aansleept, ontstaat uiteraard een echte vetmassa, en dus overgewicht. Toch heeft overgewicht niet alleen te maken met gulzigheid -lees: teveel energie innemen, maar ook met een verminderd verbuik -te weinig beweging dus.

Wie wil overtollig gewicht verliezen, moeten de zaken omdraaien en een "negatieve energiebalans" instellen. Dit wil zeggen: we zullen gewicht verliezen als we méér energie verbruiken dan wordt aangevoerd. Vermageren kunnen we op twee manieren bereiken: door een verminderde aanvoer - m.a.w.: een energiebeperkend dieet, of door een verhoogd verbruik dankzij lichaamsbeweging of sport.

Ideaal om te vermageren is een combinatie van beiden: gewicht verliezen door diëten én sporten en dit over een lange tijdspanne. De vraag is natuurlijk: : hoevéél moeten we sporten om te vermageren? En welke sporten zijn het meest geschikt om gewicht te verliezen ?

Your rating: Geen Average: 3 (1 vote)